Pesten op de basisschool

Josie Andrews
Josie Andrews (Photo credit: House Committee on Education and the Workforce Dem)
Jacquelyn Andrews
Jacquelyn Andrews (Photo credit: House Committee on Education and the Workforce Dem)
Onderzoek naar vriendschappen en pesten op de basisschool

MEPPEL – De vmbo-school AOC Terra in Meppel gaat onderzoek doen naar de zelfmoord van een 15-jarige leerlinge uit Staphorst. De scholiere zou een brief hebben achtergelaten waarin namen worden genoemd van leerlingen die haar hebben gepest. Dat meldt De Stentor.
Pesten op school is een serieus probleem waar veel kinderen, maar ook ouders en leerkrachten, zich zorgen over maken.Pesten begint vaak al op jonge leeftijd en kan ernstige gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind. Daarom is het belangrijk om hier al aan het begin van de basisschool onderzoek naar te doen. Als we het pestgedrag goed in kaart brengen, kunnen we het ook beter tegengaan. Om pesten tegen te gaan is het van belang dat bekend is hoe het zich afspeelt.

Op school leren kinderen hoe ze met elkaar om moeten gaan. Klasgenoten worden vrienden en ze leren hoe ze zich in conflictsituaties moeten gedragen. Er zijn groepsprocessen die bepalen hoe een kind in een groep door anderen gezien wordt en hoe het kind zich in een dergelijk groep gedraagt.De meeste kinderen vinden het leuk om naar school te gaan, maar voor sommigen kan het minder leuk zijn, omdat zij door hun klasgenoten gepest worden.

Pesten begint al op kleuterleeftijd. Het is een groepsproces dat al bij de eerste sociale interacties van een kind kan plaatsvinden. De eerste resultaten van het onderzoek naar pestgedrag onder kleuters tonen aan dat één op de tien kinderen slachtoffer is en dat één op de zeven kinderen zelf pest.

Soms realiseren kinderen zich niet dat ze gepest worden of de durf ontbreekt om het met een volwassene te bespreken. Uit onderzoek blijkt dat de helft van de gepeste kinderen dit niet vertelt aan de leerkracht.

Op jonge leeftijd kunnen kinderen niet zo goed op een situatie reflecteren. Daarom is er een risico dat het kind dergelijk gedrag accepteert en het als zijn eigen schuld ziet. Pesten wordt dan als normaal beschouwd door de groep. Kinderen die gepest worden, leggen zich vaak neer bij de rol van slachtoffer. De rest van de kinderen beschouwt het als normaal dat een bepaald kind steeds gepest wordt door zijn/haar klasgenoten.

In Nederland is tot op heden weinig onderzoek gedaan naar pesten onder jonge basisschool kinderen. Maar het is bekend dat hoe langer het pesten duurt, hoe ernstiger de gevolgen zijn voor de betrokken kinderen. Daarom is het belangrijk hier onderzoek naar te doen in het begin van de basisschoolperiode.

Als we pesten zo vroeg mogelijk in kaart brengen, kunnen we het ook beter tegengaan.
Enhanced by Zemanta